Poradnik poszukującego pracy


W Poradniku znajdziesz następujące informacje:                    
                                   
WSKAZÓWKI 

  1. Zanim zaczniesz szukać pracy powinieneś odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania.

    Po pierwsze: jakie posiadasz umiejętności (chodzi o umiejętności dające się zastosować w każdej dziedzinie, czy każdym zawodzie, niezależnie od tego jak je zdobyłeś).

    Po drugie: gdzie, w jakim miejscu i w jaki sposób chcesz wykorzystać swoje umiejętności.

    Po trzecie: musisz zdecydować w jaki sposób możesz się dostać tam, dokąd zmierzasz. Chodzi tu o określenie nazw zawodów czy stanowisk pracy, którymi jesteś zainteresowany oraz nazw instytucji, które mają do zaoferowania te stanowiska, a także ustalenie nazwisk osób lub osoby, która jest uprawniona do tego by Cię zatrudnić. Znajdź sobie kilka firm lub instytucji, w których chciałabyś pracować.

  2. Musisz spotykać się bezpośrednio z potencjalnymi pracodawcami kiedy tylko jest to możliwe, zamiast wysyłać swoje dokumenty pocztą (np. życiorys). Staraj się rozmawiać bezpośrednio z nimi.
  3. Aby znaleźć pracę potrzeba jest jak najwięcej par oczu i uszu. Gdy już wiesz, jakiego rodzaju pracy szukasz – mów wszystkim jaka to praca. Staraj się, aby jak najwięcej ludzi prowadziło poszukiwania dla Ciebie.
  4. Dla wielu pracodawców sposób, w jaki zachowasz się na rozmowie kwalifikacyjnej i sposób, w jaki będziesz wykonywał swoją pracę to jedno i to samo. Lekceważące podejście do rozmowy jest ostrzeżeniem, że w przyszłości możesz lekceważąco i niedbale wykonywać swoją pracę.
  5. Organizacje poszukują „zwycięzców”. Idź na rozmowę jako człowiek o dużych możliwościach, a nie „żebrzący o pracę”. Nie koncentruj się na tym, co pracodawca może Ci dać (np. pracę). Skup się na tym, co Ty możesz dać pracodawcy.
  6. Nie tylko wykształcenie i doświadczenie zawodowe pozwala znaleźć pracę. Trzecim ważnym czynnikiem jest zademonstrowanie swoich umiejętności w obecności pracodawcy.
  7. Zachowuj się uprzejmie wobec każdego pracodawcy, nawet jeżeli wydaje Ci się pewne, że w danym miejscu nie zdobędziesz pracy. W następnym tygodniu mogą polecić Cię jakiejś innej osobie jeżeli zrobiłeś na nich dobre wrażenie.
  8. Nie oczekuj, że będziesz w stanie znaleźć pracę dokładnie tego samego rodzaju, jaką zawsze wykonywałaś. Bądź przygotowana, aby określić jakieś inne rodzaje pracy, które mogłabyś wykonywać, takie, w których wykorzystałabyś te same umiejętności i doświadczenia.
  9. W naszych czasach możesz znaleźć się bez pracy nagle i bez ostrzeżenia, bądź wiec stale gotowa do podjęcia poszukiwania pracy.
  10. Aby zmienić zawód nie zawsze musisz wrócić do szkoły i zdobyć nowe wykształcenie. Wystarczy usiąść i wykonać bardzo starannie prace domową polegająca na badaniu samego siebie (swoich umiejętności).

 

METODY I STRATEGIE POSZUKIWANIA PRACY 


Pracę można znaleźć poprzez:

  • wykorzystanie sieci kontaktów osobistych,
  • nawiązanie kontaktu z pracodawcą w sposób:
    - bezpośredni: składanie wizyt w zakładzie pracy, wolontariat, udział w giełdach i targach pracy, targach branżowych, spotkaniach z pracodawcą organizowanych przez uczelnie,
    - pośredni: rozmowa telefoniczna, rozsyłanie aplikacji za pomocą faksu, poczty, poczty elektronicznej,
  • korzystanie z usług publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy: urzędów pracy (miejskich, powiatowych, wojewódzkich), Gminnych Centrów Informacji, Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Ochotniczych Hufców Pracy, Akademickich Biur Karier, agencji zatrudnienia (agencje pośrednictwa pracy, agencje poradnictwa zawodowego, agencje doradztwa personalnego), organizacji pozarządowych, zajmujących się problematyką bezrobocia,
  • korzystanie z ofert pracy zamieszczonych:
    - w mediach (w prasie, radiu, telewizji, Internecie),
    - na tablicach ogłoszeń (w instytucjach rynku pracy, sklepach z pracą),
    - w gablotach informacyjnych (w zakładach pracy, w dobrze widocznych i uczęszczanych miejscach).
  • umieszczanie własnych ogłoszeń w mediach, na tablicach ogłoszeń, w gablotach informacyjnych, w dobrze widocznych i uczęszczanych miejscach.


Kontakty osobiste

Twoja sieć kontaktów osobistych to:

  • rodzina bliższa i dalsza,
  • przyjaciele,
  • koledzy,
  • znajomi i ich rodziny.


W taki sposób zbierzesz całkiem sporą grupkę ludzi, którzy mogą Ci pomóc. Muszą jednak wiedzieć, czego oczekujesz. Musisz im tylko powiedzieć, jakiej pracy szukasz, opowiedzieć o swoich zainteresowaniach, zdolnościach, sukcesach, mocnych stronach i cechach charakteru. W ten oto sposób stwarzasz swój wizerunek osoby poszukującej pracy.

Czego oczekujesz w zamian?

Informacji zwrotnej dotyczącej pracy. Rodzina, przyjaciele, znajomi mogą wiedzieć o jakimś wolnym miejscu pracy u siebie w firmie lub w innych zakładach pracy; o firmach, które powstają lub rozwijają się i w związku z tym warto tam zapytać o pracę; o kimś, kto zmienia pracę, czyli odchodzi ze starej pracy – może to miejsce właśnie będzie Cię interesowało.

Postępując tak, jak to jest opisane powyżej, utworzysz sieć – podobną do sieci pajęczej, do której może coś nagle wpaść. Różnica między siecią pająka, a Twoją polega na tym, że Ty polujesz na informacje. Zbuduj więc własną „pajęczą sieć” na informacje o pracy. Pamiętaj, że w tym celu musisz nawiązywać kontakty i rozmawiać z ludźmi. Im więcej osób wybierzesz, tym więcej osób będzie w stanie Ci pomóc.

Targi pracy

Targi Pracy są to wystawy pracodawców organizowane najczęściej przez urzędy pracy i szkoły wyższe. Stanowią one miejsce spotkań pracodawców z osobami poszukującymi zarówno miejsc pracy oraz praktyk, jak i chcącymi poznać stawiane wymagania i procedury rekrutacji.

Wystawcy mają na targach stoiska, gdzie prezentują swoją firmę. Możesz dowiedzieć się wielu ważnych informacji na temat interesującej Cię firmy, np.:

  • co firma produkuje i jakie świadczy usługi?
  • ile osób zatrudnia i w jakich zawodach?
  • jakich pracowników firma poszukuje?


Dla pracodawców jest to doskonała okazja do zaprezentowania swoich oczekiwań wobec potencjalnych pracowników, przedstawienia konkretnych ofert pracy i profilu działalności. Ważne jest, abyś przygotował się odpowiednio do spotkania z pracodawcami na targach. Warto mieć ze sobą CV, aby móc odpowiednio zaprezentować się na miejscu lub zostawić je wybranym pracodawcom. Być może zaowocuje to w przyszłości, gdy firmy te będą poszukiwały pracownika o twoich kwalifikacjach.

Urzędy pracy

Do wyboru masz powiatowe i wojewódzkie urzędy. Zlokalizowane są w większych miastach i powiatach.

Powiatowy Urząd Pracy jest instytucją, która pomaga osobom poszukującym pracy w podjęciu zatrudnienia, dzięki stosowaniu różnych form przeciwdziałania bezrobociu (m. in. pośrednictwo pracy, kluby pracy, szkolenia, poradnictwo zawodowe itp.). Powiatowe Urzędy Pracy otwarte są dla każdego bezrobotnego i poszukującego pracy. Dla rejestrujących się w takich urzędach organizowane są warsztaty prowadzone przez psychologów, którzy uczą jak pisać CV, list motywacyjny, jak się przygotować i zachować podczas rozmowy kwalifikacyjnej, prowadzone są testy psychologiczne badające predyspozycje osobowe do danego zawodu. Możesz również ubiegać się o kursy organizowane i finansowane przez urzędy pracy.

W urzędach prowadzone są również kluby pracy dla wszystkich zainteresowanych. Zajęcia w takich klubach mają na celu pomoc w znalezieniu się na rynku pracy i są prowadzone przez profesjonalnych doradców zawodowych. Kluby pracy przygotowują do rozmów z pracodawcą poprzez naukę autoprezentacji, pisania dokumentów, składania ofert, sposobów szukania pracy.

W Powiatowych Urzędach Pracy znajdują się dwa rodzaje tablic, na których są umieszczone oferty pracy:

  • na pierwszej z nich są oferty, z których skorzystać możesz jedynie po rozmowie z pośrednikiem pracy. Jeśli dana oferta jest interesująca należy udać się do pośrednika, który umawia na rozmowę z pracodawcą;
  • na drugiej tablicy wywieszone są ogłoszenia o pracę, z których możesz skorzystać samodzielnie. W tym przypadku zawsze podany jest bezpośredni kontakt do pracodawcy.


Agencje doradztwa personalnego

Agencje doradztwa personalnego są firmami, których klientami są zarówno firmy poszukujące pracowników, jak i osoby, które chcą tę pracę znaleźć.

Zgłaszając się do takiej agencji zazwyczaj na początku odbywa się rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona przez konsultantów, którzy udzielają praktycznych porad na tematy związane z pisaniem CV i listu motywacyjnego oraz przygotowania do rozmowy z potencjalnym pracodawcą. Konsultanci często proponują wypełnienie testu psychologicznego, którego rozwiązanie wspólnie analizują z kandydatem. Usługi takie są bardzo korzystne zarówno dla pracodawców, jak i osób poszukujących pracy. Ci pierwsi oszczędzają czas, który poświęciliby na telefony, analizę otrzymanych aplikacji oraz spotkania ze wszystkimi kandydatami i zyskują fachową pomoc w znalezieniu odpowiedniego pracownika. Natomiast kandydaci, składając swoje dokumenty do bazy danych firmy doradczej, zyskują dostęp do większej ilości ofert pracy i poradę doświadczonych konsultantów.

Jak zgłosić się do agencji doradztwa personalnego?

  1. Wybierz kilka firm doradztwa personalnego, zadzwoń do nich i zapytaj o kryteria przyjęcia Twojej aplikacji do ich bazy danych.
  2. Dostarcz im swoją aplikację i zaznacz w niej, jaki rodzaj pracy Cię interesuje (UWAGA! Najgorsze, co możesz zrobić, to napisać: Każda praca mnie interesuje lub Wszystko mi jedno, jaka to praca. Zyskasz wówczas opinię człowieka, który sam nie wie, czego chce, a takiej osoby nikt nie będzie polecał pracodawcom).


Media

Większość ofert pracy możesz znaleźć na łamach prasy codziennej. Coraz więcej gazet oferuje swoim czytelnikom stałe dodatki zawierające nie tylko najaktualniejsze oferty pracy z całego kraju, ale również porady dotyczące szukania pracy, np.:

  • poniedziałkowy dodatek do „Gazety Wyborczej”;
  • poniedziałkowy dodatek do „Dziennika”;
  • wtorkowe i piątkowe wydanie „Anonsów”.


Aktualne oferty pracy możesz również usłyszeć w programach wybranych audycji radiowych, m.in. w:

  • Radio Kielce, od poniedziałku do piątku o godz. 9.10. Oferty te zamieszczane są również na stronie internetowej www.radio.kielce.com.pl

  • Radio Fama, od poniedziałku do soboty o godz. 7.20 i 8.45. Oferty te zamieszczane są również na stronie internetowej www.radiofama.com.pl


Niestety, bardzo często zdarzają się też oferty, które są mało wiarygodnie. Przeważnie znajdują się one w ogłoszeniach drobnych, a ich autorzy zamiast adresu podają tylko numer skrytki pocztowej lub numer telefonu.
Nie warto również zawracać sobie głowy ofertami, w których za otrzymanie pracy lub za informację o pracy trzeba zapłacić.

Internet

W dzisiejszych czasach Internet to podstawa poszukiwania informacji na różne tematy. Daje swobodny dostęp do informacji potencjalnym użytkownikom, lecz nie zawsze jest w pełni wykorzystywany.

Na pierwszy rzut oka w sieci znajduje się bardzo dużo ofert pracy, natomiast po przejrzeniu okazuje się, że wiele z nich to te same ogłoszenia, lecz pod innymi szyldami. Oprócz tego w Internecie można wyszukać propozycje pracy za granicą. Przede wszystkim należy pamiętać, że Internet nie zastąpi tradycyjnych sposobów poszukiwania pracy, są natomiast nowe metody. Jedną z nich jest możliwość przyłączenia się do grup dyskusyjnych zajmujących się konkretną działalnością.

Drugi sposób poszukiwania pracy poprzez Internet, to wyszukiwanie firmy, która ma właśnie problem i oczekuje rozwiązania tegoż problemu. W ten sposób możesz zaproponować swoje usługi, konsultacje a nawet ubiegać się o etat.

W internetowej giełdzie pracy znajdziesz serwisy doradztwa personalnego, skróty ogłoszeń prasowych, strony już wcześniej wspomnianych grup dyskusyjnych, oferty pracy w kraju i za granicą, informacje o firmach. Internet pozwala dotrzeć do potencjalnego pracodawcy poprzez przeglądanie jego firmowej witryny.

Obecnie prawie wszystkie firmy doradcze i serwisy internetowe poświęcone pracy, udostępniają kandydatom wypełnianie odpowiedniej aplikacji (dokumentów), jednocześnie rejestrując ich w bazie osób poszukujących pracy. Pozwala to na automatyczne otrzymywanie przez kandydatów ofert pracy. W niektórych serwisach dostępni są specjaliści z zakresu prawa pracy czy psychologii, którzy odpowiadają na pytania zainteresowanych on - line.

Na witrynach możesz również znaleźć mnóstwo porad dotyczących pisania CV i listu motywacyjnego, zachowania się podczas rozmowy kwalifikacyjnej oraz porady prawne.

Zapamiętaj więc, co możesz zrobić przeglądając strony internetowe:

  • uczestniczyć w grupach dyskusyjnych i na forach klubów i stowarzyszeń branżowych;
  • znaleźć strony www firm z branży, która Cię interesuje;
  • korzystać z pomocy specjalistycznych serwisów i agencji doradztwa personalnego;
  • czytać ogłoszenia;
  • zamieścić swoje ogłoszenie.

 

Musisz również pamiętać, że w przypadku poszukiwania pracy należy unikać swobodnego i bezpośredniego stylu wypowiedzi, jaki naturalny jest dla użytkowników sieci.


Strony internetowe, na których możesz szukać ogłoszeń o pracę:


 www.praca. onet.p
 lwww.praca.interia.pl 
 www.praca.wp.pl www.gazeta.pl/praca 
 www.praca.hoga.pl www.pracaonline.pl  
 www.bigram.pl www.pracuj.pl
 www.job-net.com.pl www.abcpraca.pl
 www.webjobs.pl www.e-praca.got.pl 

  
Wizytówka

Bardzo przydatne w poszukiwaniu pracy i informowaniu o swojej ofercie może się okazać wykonanie własnych wizytówek. Wizytówki możesz wykonać na własnym komputerze, najlepiej na porządnym, grubszym papierze. Warto mieć je zawsze przy sobie. Rozdając wizytówki znajomym, rodzinie wyjaśniasz, w jakim celu to robisz: prosisz o informację, jeżeli będą cokolwiek wiedzieli o miejscu pracy, żeby Cię poinformowali.

Swoje wizytówki możesz dowolnie modyfikować, trochę zmienić formę i wykorzystać w inny sposób np.:

  • wywiesić ją w Powiatowym Urzędzie Pracy
  • umieścić ją na tablicy ogłoszeń 
  • umieścić ją w innych miejscach, do których przychodzą pracodawcy: zakłady pracy, ZUS itp. na tablicach ogłoszeń


W ofercie powinny się znaleźć informacje o tym, kto i jakiej pracy szuka oraz jak można się z nim skontaktować.

Jak może wyglądać Twoja wizytówka?

Joanna Nowak
ul. Lawendowa 10/15, 33-999 Kraków
                                                                          tel.: 012-633-333-33                                                                           
Poszukiwany zawód:  pracownik biurowy
Umiejętności:
•    obsługa komputera: edytory tekstów, arkusz kalkulacyjny
•    prawo jazdy kat. B


Oferta własna                                                                                                                                                 

W większości gazet możesz umieścić krótką ofertę własną. Powinna ona być przede wszystkim zwięzła oraz zawierać informacje m. in. o:

  • twoim wykształceniu,
  • charakterze pracy, której poszukujesz,
  • numerze kontaktowym.

 

Ambitna nauczycielka języka angielskiego
przyjmie pracę stałą,
tel.: 041-000-00-00


Ofertę własną możesz zamieścić m. in. w:

  • „Gazecie Wyborczej” – zredagowane ogłoszenie należy zanieść do siedziby gazety mieszczącej się Rynek 16  w Kielcach ( tel. 041 249-80-80, 041 249-80-81)
  • „Anonsach” ( tel. 041 344-47-96)
  • Radio Fama ( tel. 041 368-25-24)
  • „Echo Dnia” ( tel. 041 349-53-10)

 

REDAGOWANIE DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH

                        
Curriculum Vitae czyli życiorys zawodowy

 
Rynek pracy w Polsce charakteryzuje się dużym bezrobociem, w związku z czym pracodawcy otrzymują mnóstwo odpowiedzi na ogłoszone oferty pracy. Osoba dokonująca wstępnej selekcji ma najczęściej kilkanaście sekund na podjecie decyzji o dalszym rozpatrywaniu lub odrzuceniu danej kandydatury – w tym przypadku Twojej.
Z reguły czyni to na podstawie nadesłanego CV. Dlatego też od zwięzłości informacji zawartych w CV oraz ich graficznej formy w dużym stopniu zależy zakwalifikowanie Cię do węższego grona kandydatów.


Co powinno się znaleźć w CV:

  1. Podstawowe dane osobowe.
  2. Wykształcenie – należy podać pełną nazwę szkoły i/lub uczelni wraz z wydziałami, kierunkiem oraz ewentualną specjalnością. Kolejne uczelnie lub szkoły wypisujemy w porządku odwrotnie chronologicznym, tzn. zaczynamy od ostatniej uczelni, a kończymy na szkole średniej. Dodatkowo można zamieścić nazwy głównych przedmiotów w całym toku nauki.
  3. Doświadczenie zawodowe – tutaj należy umieścić:
    • pełną nazwę firmy, w której pracowałaś,
    • jaka to firma oraz miejsce działalności firmy (adres, jakie zajmowałaś stanowisko),
    • zakres obowiązków, za które byłaś odpowiedzialna,
    • można podać nazwy ważniejszych projektów, w których brałaś udział,
    • kolejne stanowiska wpisz w porządku odwrotnie chronologicznym (od ostatnio wykonywanej pracy do pierwszej),
    • osiągnięcia.
  4. Języki – określ stopień, w jakim znasz dany język, ewentualnie jakie egzaminy już zdałaś.
  5. Umiejętności – np. obsługa komputera – i wymieniasz, jakie programy jesteś w stanie obsługiwać.
  6. Zainteresowania – nie zawsze konieczne, ale warto umieścić. Przykładowo mogą to być: teatr, film, muzyka itp. Tylko uwaga: jeśli film, to konkretnie jaki, np. filmy s-f, jeśli literatura to też konkretnie np. literatura faktu. Zainteresowania posiadają ogromną wartość dla niektórych pracodawców. Kandydat piszący, że interesuje się np. filmem, muzyką i książkami tak naprawdę nie interesuje się niczym!


Zanim zaczniesz pisać CV:

  • zdobądź jak najwięcej informacji o firmie, w której chcesz się zatrudnić,
  • jeśli to możliwe porozmawiaj z nowo zatrudnionymi pracownikami – mogą być cennym źródłem informacji na temat procesu rekrutacji,
  • dokonaj samooceny (czasem to jest właśnie najtrudniejsze) i zastanów się, jaki kandydat jest najbardziej pożądany przez pracodawcę,
  • zastanów się, jakie fakty mają największe znaczenie dla pracodawcy,
  • przemyśl sposób wyrażania faktów,
  • napisz szkic i opracuj go językowo,
  • zredukuj wszystko, co jest nieaktualne,
  • zredaguj całość graficznie.


Jak powinno wyglądać poprawne CV:

  • piszemy go na białym papierze formatu A4,
  • jego objętość to maksymalnie 2 strony maszynopisu (nie więcej) powinien mieć logiczną uporządkowaną strukturę,
  • życiorys powinien być czysty, komunikatywny i estetyczny,
  • należy go pisać pod kątem pracy, o którą się starasz,
  • nie należy w nim kłamać, ale można nie pisać o wszystkim (życiorys to nasza reklamówka – powinien podkreślać atuty, ale atuty prawdziwe),
  • pisząc CV bądź konkretna, używaj zwięzłych zdań,
  • piszemy nie tylko o zajmowanych stanowiskach, ale i o obowiązkach,
  • istotne jest podkreślenie w nim doświadczeń i zainteresowań związanych z pracą,
  • zawsze sprawdzaj błędy (ortograficzne i językowe).


Czego należy unikać w CV:

  • pomijania istotnych informacji takich jak wykształcenie, kluczowi pracodawcy itp.
  • stosowania subiektywnej charakterystyki własnej osoby np. opisywania własnej charyzmy, zdolności przywódczych i interpersonalnych – zamiast zamieszczania takich stwierdzeń trzeba znaleźć fakty, które potwierdzą to same za siebie,
  • stosowania wyrażeń żargonowych,
  • podania błędnego nazwiska adresata, jego stanowiska, adresu lub kodu pocztowego,
  • pomyłki w nazwie stanowiska, o które się ubiegasz,
  • stosowania słownictwa negatywnego lub obniżającego własną wartość.


Najczęściej spotykane błędy w CV:

  • bardzo długi opis odbytych szkoleń – jeśli jest zbyt długi można pomyśleć, że autor sam wątpi w swoje kwalifikacje,
  • „dziury” w chronologii, zwłaszcza, jeśli w taki, czy inny sposób autor CV usiłuje je „zatkać”. Wszystkie luki w Twojej karierze zawodowej – na przykład przerwa spowodowana urlopem macierzyńskim, urlopem zdrowotnym lub innymi tego typu wydarzeniami – powinny być wyjaśnione w sposób bezpośredni i pozytywny,
  • długa lista gustów, zainteresowań, hobby, itd.- tyle zainteresowań poza-zawodowych może sugerować, że autorowi CV nie pozostaje zbyt wiele czasu na aktywność zawodową,
  • stosowanie kolorów i rysunków – ważna jest treść życiorysu, forma powinna być standardowa i prosta. Druk wytłuszczony, kursywę lub podkreślenia należy stosować bardzo oszczędnie. Żadnych informacji nie należy podawać WIELKIMI LITERAMI,
  • dostarczenie CV starego, zniszczonego, poskreślanego, poprawionego, źle skonstruowanego lub nie przystosowanego do stanowiska, o które się ubiegasz.


Po przeczytaniu Twojego CV pracodawca powinien uzyskać informacje na następujące pytania:

  • Kim jesteś?
  • Co potrafisz?
  • Jakie dotychczas odniosłaś osiągnięcia w pracy społecznej, dodatkowej działalności, poprzedniej pracy itp.?
  • Jakie zdobyłaś doświadczenie na poprzednich stanowiskach?
  • Jaki pożytek odniesie firma po zatrudnieniu Ciebie?


List motywacyjny

 

Niezbędnym elementem przy ubieganiu się o pracę, oprócz CV, jest list motywacyjny (stanowi on 50% uzupełnienia Twojego życiorysu). Co więcej, że oba te składniki dają 100- procentowy sukces w pierwszej fazie starań o pracę i w rezultacie doprowadzenie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Na dobrą sprawę nie ma sprecyzowanego schematu listu motywacyjnego. Jest on po prostu indywidualną sprawą każdej osoby ubiegającej się o pracę i stanowi bez wątpienia rozwinięcie Twojego CV.

W liście motywacyjnym należy podkreślić tylko i wyłącznie mocne strony i nadać swojej aplikacji bardziej osobisty charakter. Ogólnie mówiąc, Twój list motywacyjny powinien być oryginalny i interesujący.

Nie należy posługiwać się jednym listem motywacyjnym. Przede wszystkim będziesz wysyłała listy odnoszące się przynajmniej do dwóch różnych sytuacji – pierwsza: w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę, druga: składając ofertę w firmie, którą sama wyszukałaś. Będą one skierowane do dwóch różnych adresatów: pracodawców i pośredników, takich jak konsultanci lub agencje pośrednictwa pracy.

 

Zanim przystąpisz do pisania listu motywacyjnego, warto abyś odpowiedziała sobie na dwa podstawowe pytania:
  1. Dlaczego się starasz o pracę?
  2. Dlaczego uważasz, że właśnie Ciebie należy zatrudnić?


Co powinien zawierać list motywacyjny:

  • podstawowe dane osobowe (imię i nazwisko, adres i telefon kontaktowy);
  • datę i miejscowość;
  • dane adresata listu (nazwę firmy, dział firmy, imię i nazwisko osoby, do której jest kierowany);
  • musisz wyjaśnić, o jakie stanowisko się ubiegasz i dlaczego jesteś zainteresowana pracą w tej firmie.


Należy podkreślić:

  • aspekty swojej działalności dodatkowej, która może mieć znaczący wpływ na decyzje potencjalnego pracodawcy;
  • spis osiągnięć zawodowych (jeżeli wcześniej pracowałaś), podkreślając ich realizację; może to być potwierdzone uzyskanymi dyplomami, nagrodami lub wyróżnieniami;
  • powinien zawierać prośbę o spotkanie kwalifikacyjne.


Formalne wymagania do listu motywacyjnego:

  • formalne wymagania są takie same jak w odniesieniu do typowej korespondencji urzędowej – swoje dane (adres, telefon) w lewym, górnym rogu, nazwa firmy w prawym, górnym rogu;
  • list najlepiej pisać do określonej osoby, dobrze jest zacząć odręcznie: „Szanowny Panie”, a skończyć „Z poważaniem” 
  • dobrze jest umieścić na początku listu informację skąd wiemy o danym miejscu pracy np. „W Gazecie Wyborczej z dnia…………..przeczytałam, że poszukują Państwo……..”
  • stosuj precyzyjne wyrażenia, unikaj wyrażania opinii i trzymaj się faktów, które można zweryfikować;
  • dąż do tego, aby układ Twojego listu był przejrzysty i jasny, z dużymi paragrafami i odstępami między akapitami;
  • objętość listu powinna wynosić maksymalnie 1 stronę A4;
  • podpis – podpisz się jak zawsze, pod listem, własnoręcznie
  • nie zapomnij o sprawdzeniu dokładnie treści przed wysłaniem.


Pamiętaj!

 

Nie powinnaś w liście motywacyjnym prosić o pracę – napisz, w jaki sposób przydasz się firmie.

Nigdy nie należy przedstawiać pracodawcy kserokopii listu motywacyjnego. Taka praktyka jest również niedopuszczalna w przypadku (C.V.).

Żadnych informacji w liście motywacyjnym nie należy wytłuszczać, podawać WIELKIMI LITERAMI lub podkreślać.


Układ dokumentów w przesyłanym pakiecie:

  1. List motywacyjny
  2. Curriculum vitae (życiorys zawodowy)

 

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
 

Jeśli Twoje dokumenty aplikacyjne lub rozmowa telefoniczna zainteresowały osobę dokonującą selekcji kandydatów, to prawdopodobnie otrzymasz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. To ona zdecyduje o ostatecznym przyjęciu bądź odrzuceniu Twojej kandydatury. Warto zatem dobrze przygotować się do tego spotkania.

Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu poznanie kandydata do pracy, ocenę jego przydatności na określone stanowisko, sprawdzenie poziomu przygotowania zawodowego i ustalenie zasad wzajemnej współpracy. Przyszły pracodawca zatrudnia najchętniej osoby, które spełniają kryteria określone w tzw. profilu idealnego kandydata. Profil ten zawiera m. in. rodzaj i zakres kompetencji koniecznych do wykonywania proponowanej pracy. Pracodawca jednak będzie chciał wiedzieć, w jaki sposób reagujesz na sytuacje zawodowe, jakie posiadasz cechy osobowości, w jaki sposób logicznie argumentujesz swoje wypowiedzi, jakie są Twoje zainteresowania, jaki rodzaj organizacji pracy preferujesz i jakie są Twoje kompetencje interpersonalne.

Pytania, jakie usłyszysz na rozmowie mogą wydawać się dziwne i nietypowe. Nie przejmuj się tym. Każde postawione pytanie ma swój cel. Często równie ważne jest to, co odpowiesz, jak i Twój sposób reakcji na zadane pytanie. Pracodawca może również sprawdzić Twój poziom umiejętności praktycznych. Jeżeli rozmowa trwa tylko kilka minut, może to oznaczać, że pracodawca nie jest zbytnio zainteresowany Twoją kandydaturą. Ty też nie zawsze jesteś zainteresowany pracą w każdej firmie. Każda ze stron może skorzystać z innych możliwości. Rozmowy, która nie zakończyła się podjęciem pracy, nie traktuj jak porażki, lecz jak trening przed następną, która może okazać się Twoim sukcesem.

 

Wśród wielu wskazówek dotyczących przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej warto zapamiętać te zamieszczone poniżej:
  1. Przygotuj odpowiednią odzież. Schludny wygląd, stonowana kolorystyka i strój dobrany do    rodzaju przyszłej pracy to ważne elementy efektu pierwszego wrażenia.
  2. Zaplanuj dokładnie czas i sposób dojazdu na rozmowę. Uwzględnij trasy komunikacji miejskiej. Pojawiające się korki na drogach i nieprzewidziane usterki Twojego samochodu.
  3. Dowiedz się dokładnie, kto będzie prowadził z Tobą rozmowę (przedstawiciel firmy, pracownik firmy rekrutującej, kierownik działu, szef firmy itp.).
  4. Przygotuj swoje dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe.
  5. Pamiętaj o zasadach autoprezentacji. Dobre przygotowanie, pozytywne nastawienie mogą w znacznym stopniu wpłynąć na Twoje zatrudnienie.
  6. Zapoznaj się z poniższymi pytaniami i zastanów się jak byś mogła na nie odpowiedzieć. To ćwiczenie pomoże Ci nabrać pewności siebie w rozmowie z przyszłym pracodawcą. Pytania zadawane podczas rozmowy kwalifikacyjnej można podzielić na kilka grup:


Pytania dotyczące motywów ubiegania się o dane stanowisko

  1. Jak długo szuka Pani pracy?
  2. Dlaczego szuka Pani pracy?
  3. Dlaczego zainteresowała się pani naszą ofertą?
  4. Proszę przekonać mnie, że właśnie Pani jest dla nas odpowiednią osobą na to stanowisko.
  5. Co wie Pani o naszej firmie i na jakim stanowisku chciałaby Pani pracować?(przy odpowiedzi na to pytanie musisz wykazać się wiedzą na temat firmy. Spróbuj powiązać własne umiejętności, kwalifikacje oraz zainteresowania z charakterem stanowiska, o które się ubiegasz).
  6. Jakie plany zawodowe wiąże Pani z naszą firmą? (bardzo ważne jest aby dać pracodawcy do zrozumienia, że chcesz i zamierzasz pracować w jego firmie przez dłuższy czas).


Pytania dotyczące dotychczasowej kariery zawodowej

  1. Co jest dla Pani największym sukcesem zawodowym?
  2. Co robiła Pani pomiędzy (np.) 1996, a 1997 r.? Dlaczego Pani o tym nie napisała w CV?
  3. Z jakich powodów zmieniła Pani poprzednie miejsce pracy?
  4. Na czym polegała Pani ostatnia praca?
  5. Jakie były Pani największe sukcesy i porażki w dotychczasowej karierze zawodowej? (pytanie to ma na celu poznanie Twoich mocnych i słabych stron. Nie należy odpowiadać, że nie odniosło się żadnej porażki, ale nie wolno też mówić o porażce, która z miejsca Cię dyskwalifikuje w staraniach o dane stanowisko).
  6. Co najbardziej lubiła Pani w swojej ostatniej pracy?


Pytania dotyczące cech osobowości

  1. Proszę opowiedzieć o sobie.
  2. Jakie są Pani słabe/ mocne strony?
  3. Czy woli Pani pracę samodzielną czy w grupie?
  4. Z jakimi osobami pracuje się Pani najlepiej, a z jakimi najgorzej?
  5. Dlaczego właśnie Panią powinniśmy zatrudnić? (odpowiedz szybko na to pytanie. Jeśli będziesz zastanawiać się zbyt długo, pracodawca może pomyśleć, że nie jesteś przekonany czy to właśnie Ty nadajesz się na stanowisko, o które się starasz).
  6. Co jest Pani największą zaletą a co wadą? (jeśli zostanie zadane Ci takie pytanie nie zastanawiaj się zbyt długo nad odpowiedzą. Nie wymieniaj samych zalet i nie odpowiadaj, że nie masz wad. Wymień taką wadę, która mogłaby w pewnych sytuacjach okazać się zaletą, np. drobiazgowość).


Pytania dotyczące wyobrażeń kandydata o przyszłej pracy

  1. Jak dużo czasu zajmie Pani wdrażanie się w pracę w naszej firmie?
  2. Czego spodziewa się Pani po pracy u nas?                                                            
  3. Jak Pani sobie wyobraża pracę na tym stanowisku?
  4. W jakim stopniu jest Pani dyspozycyjna?
  5. Jakiego wynagrodzenia się Pani spodziewa? (odpowiadając na to pytanie możesz zapytać o szczegółowy zakres obowiązków na stanowisku o które się starasz).

 

AUTOPREZENTACJA

 

Do rozmowy kwalifikacyjnej odpowiednio się przygotuj. Na miejsce spotkania należy przyjść wypoczętym i odprężonym, w nienagannym i starannym ubraniu. Powinnaś zachowywać się swobodnie, ale z umiarem. Nie dawaj po sobie poznać, że jesteś zdenerwowana. Przyjmij do wiadomości, że pracodawca też kiedyś był na Twoim miejscu i siedział po drugiej stronie biurka, przecież jako kandydat wiesz, co masz do zaoferowania pracodawcy i jakie są Twoje największe atuty. Po prostu należy siebie dobrze przedstawić. Bądź nastawiona pozytywnie, odpręż się i uśmiechnij.


Osoba prowadząca rozmowę zazwyczaj oczekuje od Ciebie tego, co zamieściłaś w CV i liście motywacyjnym, czyli:

  • Czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy?
  • Czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre, jak sugeruje Twoje CV?
  • Co takiego pominęłaś w swoim CV lub formularzu aplikacyjnym?
  • Jakie są Twoje umiejętności interpersonalne?
  • Jakie są Twoje umiejętności komunikowania się?
  • Czy możesz od razu rozpocząć nową pracę, czy też będziesz wymagała przeszkolenia?

 

Podczas rozmowy, z być może przyszłym pracodawcą, nie unikaj jego wzroku, patrz mu często w oczy, zwłaszcza kiedy mówi do Ciebie, albo kiedy Ty mówisz coś istotnego. To dla rozmówcy bardzo ważny komunikat, świadczący o Twojej pewności siebie, o szczerości i odwadze.


Każda rozmowa z pracodawcą składa się z trzech faz:       

 

    WSTĘP

Już w pierwszych chwilach rozmowy staraj się zrobić dobre wrażenie na pracodawcy. Na początku spotkania:
  • przedstaw się podając imię i nazwisko,
  • podziękuj pracodawcy, że zechciał poświęcić Ci czas,
  • powiedz, jaki jest cel Twojej wizyty, np. że poszukujesz pracy, w której będziesz mógł(a) wykorzystać swoją wiedzę i nabyte już doświadczenie zawodowe.

ROZWINIĘCIE TEMATU ROZMOWY


Przedstaw swój zawodowy autoportret. Ważnym jest, abyś powiedziała:

  • jakie masz wykształcenie i zawód,
  • co potrafisz robić,
  • czy i jakie masz dodatkowe kwalifikacje, np. prawo jazdy, kurs kwalifikacyjny w     zakresie……, certyfikat z języka angielskiego,
  • jakie masz doświadczenia z poprzedniej pracy,
  • inne w zależności od zainteresowania pracodawcy.

Odpowiadaj na pytania stawiane przez pracodawcę. Zapewne pracodawca zechce poznać Twoje:
  • kwalifikacje,
  • umiejętności,
  • dotychczasowe doświadczenia,
  • motywację do pracy,
  • oczekiwania dotyczące warunków pracy i płacy,
  • dyspozycyjność.

Poniżej przedstawiamy Ci listę pytań najczęściej zadawanych przez pracodawców:
  1. Jak Pani zdaniem wyglądałaby Pani praca u nas?
  2. Jaki jest Pani wymarzony zawód?
  3. Lubisz pracować w grupie czy sam?
  4. Czy wiesz, czym zajmuje się nasza firma? Co sądzisz o nas?
  5. Podaj swoje ostatnie osiągnięcia.                                                                 
  6. Jakie ma Pani cele zawodowe?
  7. Opisz siebie swoimi słowami.
  8. Czy ma Pani kontakty prywatne w tej firmie?
  9. Co szczególnego może Pani wnieść do naszej firmy?
  10. Czy może Pani opisać jakiś problem, który udało się rozwiązać?
  11. Co poza studiowaniem Pani robiła, żeby podnieś swoje kwalifikacje?
  12. Masz znajomych, którzy pracują na stanowisku podobnym do tego, o jakie się ubiegasz? Co mówią o takiej pracy?
  13. Czemu mielibyśmy zatrudnić właśnie Panią?
  14. Jak znosisz porażki?
  15. Wymień trzy swoje zalety i trzy wady?
  16. Czy jesteś odporna na stres?
  17. Czy byłabyś skłonna wykonywać pracę wymagającą częstego bycia poza domem?
  18. Kto jest Twoim największym autorytetem?
  19. Jakie było Pani największe niepowodzenie?
  20. Co mówią rodzice o pracy u nas?
  21. Najważniejsza jest płaca, awans, szkolenia, satysfakcja zawodowa, a może coś innego?
  22. Ile chciałabyś u nas zarabiać na początek? A ile za pół roku?

Udzielaj pracodawcy wyczerpujących informacji w zwięzłych konkretnych wypowiedziach.

Pamiętaj, że przyczyną niepowodzeń w trakcie rozmowy jest:
  • brak zainteresowania tym, co mówi rozmówca (jeżeli obydwie strony nie zadają sobie pytań, to znaczy, że nie mają wspólnej płaszczyzny porozumienia),
  • brak entuzjazmu („chłodne” przyjmowanie propozycji może prowadzić do spadku zainteresowania kontynuowaniem rozmowy),
  • brak dyskrecji (nigdy nie wolno mówić źle o kimkolwiek, także o konkurentach pracodawcy),
  • wzajemne nie zrozumienie się (powodem tego są zazwyczaj długie, mętne, niezrozumiałe wypowiedzi),
  • brak zainteresowania problemami pracodawcy (jeśli pracodawca chce Ci opowiedzieć np. o swoich pomysłach wysłuchaj go cierpliwie),
  • niedelikatność w wypowiedziach (unikaj stwierdzeń, które mogłyby „dotknąć” pracodawcę, np. „Ale się zmęczyłam idąc na tę rozmowę. Pana gabinet jest na V piętrze, a ja nie znalazłam windy. Czyżby firma jej nie miała?).

Jeśli pracodawca nie deklaruje, że Cię zatrudni, nie obrażaj się, nie zrywaj się do wyjścia. Pozostaw sobie „otwartą furtkę na przyszłość”. Zapytaj na przykład:
  • czy możesz pozostawić swój list motywacyjny albo życiorys?
  • czy pracodawca zgodzi się, byś ponowiła swą wizytę w uzgodnionym czasie?
  • czy pracodawca nie ma nic przeciwko temu, abyś np. raz na kwartał skontaktowała się z nim telefonicznie lub osobiście?
  • podziękuj rozmówcy za poświęcony Ci czas.

ZAKOŃCZENIE

Tak jak umiejętnie należy rozpocząć rozmowę, tak też trzeba ją zakończyć. Jeżeli pracodawca wyraża chęć przyjęcia Cię do pracy:
  • upewnij się, czy dobrze zrozumiałaś miejsce i termin jej podjęcia, warunki pracy, płacy itp.,
  • pozostaw swoje dokumenty osobowe lub spytaj, komu masz je przekazać,
  • spytaj pracodawcę, czy i co powinnaś zrobić, aby mógł Cię dopuścić do pracy, np. o sposób skierowania na badania lekarskie itp.,
  • podziękuj za rozmowę i zadeklaruj dobrą pracę,
  • pożegnaj się z rozmówcą nie nadużywając czasu gospodarza.

 

Uwaga, czego nie wolno zrobić!

  • przyjeżdżać na rozmowę za późno,
  • pić alkoholu przed rozmową,
  • palić, jeśli nawet dostaniesz pozwolenie,
  • siadać nie czekając na zaproszenie,
  • dawać zbyt szybkich odpowiedzi – najpierw pomyśl,
  • krytykować byłych pracodawców lub kolegów,
  • kłócić się,
  • być zbyt wesołym,
  • zbytnio się rozglądać,
  • rozsiadać się na krześle,
  • zakładać ręce lub zaciskać pięści.

 
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Z KODEKSU PRACY


Umowy o pracę

 

Umowa o pracę jest czynnością prawną, obejmującą zgodne oświadczenia woli pracownika i pracodawcy. Pracownik zobowiązuje się do świadczenia pracy oznaczonego rodzaju, w określonym miejscu i czasie, a pracodawca - do zapłaty wynagrodzenia. Umowa o pracę jest umową starannego działania.

 

Każda umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie z wyraźnym określeniem rodzaju i warunków. W szczególności powinna określać:
  • rodzaj pracy,
  • miejsce wykonywania pracy,
  • termin rozpoczęcia pracy,
  • wynagrodzenie; ze wskazaniem składników wynagrodzenia, które odpowiada rodzajowi pracy,
  • wymiar czasu pracy.

 

Zgodnie z  art. 22 k.p. przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do osobistego wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.


Kodeks pracy w art. 25 przewiduje następujące rodzaje umów o pracę:

  • umowa na okres próbny,
  • umowa na czas określony (w tym umowa na zastępstwo),
  • umowa na czas wykonywania określonej pracy,
  • umowa na czas nieokreślony.


Umowa na okres próbny

 

Może być podpisana przed zawarciem każdej z umów, ale tylko raz z tym samym pracodawcą.

Jej celem jest sprawdzenie pracownika pod kątem przydatności do wykonywania powierzonych obowiązków przez dłuższy czas. Gdy kandydat się sprawdzi, zwykle po umowie na okres próbny zawiera się umowę na czas określony lub na  czas nieokreślony. Okres próbny nie może przekraczać trzech miesięcy. Umowa na okres próbny  rozwiązuje się z upływem terminu, jej zawarcia. Można ją jednak wypowiedzieć. Okres wypowiedzenia umowy zawartej na okres próbny wynosi:
  • 3 dni robocze, jeśli okres próbny nie przekracza 2 tygodni,
  • 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie,
  • 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.

 

Pracodawca nie może ciężarnej wypowiedzieć ani rozwiązać umowy na okres próbny trwający dłużej niż miesiąc. Ponadto taka umowa ulega przedłużeniu do dnia porodu, jeżeli koniec okresu próbnego przypada po upływie 3 miesiąca ciąży.


Umowa na czas określony

 

Charakterystyczną cechą tej umowy jest podanie przez strony w treści umowy konkretnej daty jej rozwiązania. Może być zawarta na dowolny okres, np. na dwa dni, jak również i na dwa lata, gdyż ustawodawca nie zawiera żadnych ograniczeń. Jest to rodzaj umowy terminowej. Kończy się wraz ze wskazanym w niej terminem lub innym zdarzeniem (musi być ono pewne i obiektywne, nie może, więc zależeć od woli osoby trzeciej). Przy zawarciu umowy na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy z dwutygodniowym wypowiedzeniem. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nieokreślony, jeśli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony. O ile przerwa w zatrudnieniu nie przekraczała jednego miesiąca. Umowę w zastępstwie można zawrzeć tylko na czas z góry określony, obejmujący okres usprawiedliwionej nieobecności zastępowanego pracownika. Nie można  zastąpić pracownika nieobecnego z przyczyn nieusprawiedliwionych. Okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo wynosi trzy dni.


Umowa na czas wykonywania określonej pracy

 

Z treści umowy wynika, że pracodawca przyjmuje pracownika na czas trwania konkretnej pracy. Umowa nie precyzuje daty jej zakończenia. Przykładem takich umów są prace sezonowe. Jest to, więc rodzaj terminowej umowy o prace, której czas trwania wyznacza okres niezbędny do wykonania czynności, do których pracownika zatrudniono. Umowa na czas wykonania określonej pracy rozwiązuje się z momentem wykonania pracy w niej określonej. Generalnie nie można jej, więc wypowiedzieć. Może to zrobić każda strona za dwutygodniowym wypowiedzeniem tylko w dwóch sytuacjach:
  • upadłości lub likwidacji firmy,
  • redukcji personelu z przyczyn dotyczących zakładu pracy.

 

Osobie zatrudnionej na umowie na czas wykonania określonej pracy przysługują uprawnienia takie same, jak pozostałym pracownikom. Na przykład: mają prawo do urlopu, a przepracowany czas wlicza się im do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze i emerytalne. Jeżeli umowa trwała tylko część roku (np. praca została wykonana po kilku miesiącach), to wówczas za ten rok pracownikowi przysługuje urlop proporcjonalny.


Umowa o pracę na czas nieokreślony

 

Nie zawiera w swej treści daty ani terminu rozwiązania umowy, dopóki nie nastąpi wypowiedzenie albo rozwiązanie z innych przyczyn. W oświadczeniu o wymówieniu trzeba podać jego przyczynę. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
  • 2 tygodnie - jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc – jeżeli pracownik był zatrudniony,  co najmniej 6 miesięcy,
  • 3 miesiące – jeżeli pracownik był zatrudniony  co najmniej 3 lata.

 

Umowa o pracę musi być zawarta na piśmie w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i określać: strony umowy, rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wysokość wynagrodzenia, datę rozpoczęcia pracy, datę zawarcia umowy (może to być ta sama data), wymiar czasu pracy (np. cały etat, pół etatu). Muszą ją podpisać obie strony.
 
W okresie wypowiedzenia umowy o pracę dokonanego przez pracodawcę pracownikowi przysługuje zwolnienie na poszukiwanie pracy, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

Wymiar zwolnienia wynosi:

  • 2 dni robocze – w okresie dwutygodniowego i jednomiesięcznego wypowiedzenia,
  • 3 dni robocze – w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia.


Umowa o dzieło

 

Jest to jeden z tych szczególnych typów umowy (podobnie jak umowa zlecenia), w związku, z którą zlecający dzieło nie jest zobowiązany kodeksem pracy do urlopów, odpraw, zasiłków itp. Poprzez zawarcie tej umowy wykonawca zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, to znaczy zobowiązuje się do uzyskania pewnego wyniku swoich działań, a zamawiający, czyli pracodawca, do wypłaty wynagrodzenia określonego w umowie.

Wysokość wynagrodzenia powinna być określona w umowie, choć nie koniecznie kwotowo, zamiast tego mogą znaleźć się tam wskazówki do określenia wynagrodzenia po zakończeniu pracy, wskazówki te miałyby określić, czego spodziewa się zamawiający i za co mógłby zapłacić wyższe wynagrodzenie, a co będzie odpowiadało za to, że wykonawca otrzyma znacznie niższe wynagrodzenie.

Wykonawca powinien wykonać dzieło zgodnie ze sposobem i terminem określonym w umowie. W przeciwnym wypadku zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić, bądź powierzyć wykonanie poprawek, albo dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt przyjmującego zamówienie - wykonawcy.


Umowa zlecenie

 

Umowa zlecenie jest jedną z umów zawieranych na czas określony, które dodatkowo oznaczają produkt czy usługę, jaką pracownik musi wykonać. Polega na tym, że przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonych czynności dla dającego zlecenie.

Umowa zlecenie może być zależnie od woli stron, umową odpłatną lub nieodpłatną. Może się tak zdarzyć, iż ani z umowy, ani z okoliczności nie będzie jasno wynikało, że przyjmujący zlecenie ma je wykonać nieodpłatnie, wobec takiej sytuacji za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.

Zazwyczaj przyjmuje się, że wykonawca zlecenia musi wykonać czynność, do której się zobowiązał, osobiście. Jednakże tu, w odróżnieniu od umowy o prace dopuszcza się wykonania zlecenia przez osobę trzecią - zastępcę.

Umowa zlecenia może być w każdej chwili wypowiedziana przez każdą ze stron. Jeżeli czyni to dający zlecenie powinien zwrócić poniesione przez drugą stronę wydatki, a w razie odpłatnego zlecenia uiścić odpowiednią część wynagrodzenia. Jeżeli umowę wypowiada przyjmujący zlecenie odpłatne, bez ważnego powodu, odpowiada wobec drugiej strony za powstałą z tego tytułu szkodę.


Obowiązki pracodawcy


Pracodawca jest obowiązany w szczególności:

  1. Zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami.
  2. Organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy:
    • organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie,
    • przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
  3. Zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
  4. Terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie.
  5. Ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
  6. Stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe lub szkoły wyższej warunki sprzyjające przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy.
  7. Zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników.
  8. Stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy, prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników. 
  9. Wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.


Obowiązki pracownika

 

  1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
  2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
    • przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
    • przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
    • przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
    • dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
    • przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
    • przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.


Urlop wypoczynkowy

Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu. Urlop wypoczynkowy udziela się pracownikowi w dni, które są dla niego dniami pracy.

Nabycie prawa do urlopu

Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku kalendarzowym.

Wymiar urlopu wynosi:

  1. 20 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat,
  2. 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.


Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę jego wymiar urlopu. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i wymiaru urlopu, wlicza się okres poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w zatrudnieniu oraz sposób ustania stosunku pracy. Do stosunku pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:

  • zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej – 3 lata,
  • średniej szkoły zawodowej – czas trwania nauki nie więcej niż 5 lat,
  • średniej szkoły zawodowej dla absolwentów szkół zasadniczych – 5 lat,
  • średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
  • szkoły policealnej – 6 lat,
  • szkoły wyższej – 8 lat.


Jeżeli pracownik pobierał naukę w czasie zatrudnienia, do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się okres korzystniejszy dla pracownika. Zmniejszony proporcjonalnie wymiar urlopu przysługuje pracownikowi w przypadku, kiedy:

  • ustaje stosunek pracy w danym roku kalendarzowym krótszym niż do końca roku,
  • po powrocie z urlopu wychowawczego (proporcjonalnie do okresu pozostającego do końca danego roku kalendarzowego),
  • po urlopie bezpłatnym dłuższym niż jeden miesiąc,
  • odbywaniu zasadniczej służby wojskowej.


Urlop uzupełniający przysługuje pracownikowi w przypadku, kiedy w ciągu danego roku kalendarzowego nabył prawo do urlopu w wyższym wymiarze. Pracodawca może odwołać pracownika z urlop tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu. Pracodawca jest zobowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu
w każdym roku kalendarzowym.

Urlop okolicznościowy

Pracodawca jest zobowiązany zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący:

  • 2 dni – w czasie ślubu pracownika, lub urodzenia jego dziecka, albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka ojca, matki, ojczyma lub macochy,
  • 1 dzień – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu siostry, brata, teściowej, teścia, babci, dziadka.


Czas pracy

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przeciętnym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy.

Tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Pracownikowi przysługuje w każdej dobie prawo, do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku i w każdym tygodniu prawo, do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Pracownik pracujący w niedzielę powinien korzystać, co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy.

© 2024 Zakład Doskonalenia Zawodowego w Kielcach

Stroną administruje IThelper.pl - Szablony Joomla na zamowienie

Poprawny kod XHTML 1.0 oraz CSS